29 maart 2012

Colsjaal voor 'luie wijven'

Breien, het is niet mijn 'ding'. Haken gaat me makkelijker af en vind ik gewoon leuker. En het zit makkelijker op de bank voor de TV met een haakwerkje dan met dat 'breinaaldengedoe'. Ook niet onbelangrijk, met haken kan je nooit veel steken laten vallen, dus misschien kies ik gewoon voor het gemak...

Af en toe probeer ik mijn relatie met de breinaalden te verbeteren want die voelen zich zo achtergesteld bij de haaknaalden :). Dus rolde er deze winter een gebreide colsjaal van de pennen. Ik begon met het opzetten van het aantal steken zo breed als ik de sjaal wilde hebben en begon met breien, telkens een naald recht.

Sjaal patroon Elke dag zaterdag
Bloemen Jurianne Matter
Maar al gauw begon de hele boel me te vervelen en was de sjaal nog lang niet lang genoeg. Maar het breiwerk in de hoek gooien en niet meer naar omkijken zat er niet in, want mijn oudste dochter had al een oogje op de sjaal in wording, en je kind teleurstellen, dat zit er natuurlijk niet in!

Maar deze site bood uitkomst en bracht mij op de hoogte van het bestaan van de 'luie wijvensteek', alleen de naam klonk me al als muziek in mijn  oren! Dus de sjaal werd verder gebreid, drie naalden recht en vervolgens een naald de luie wijvensteek, een kind kan de was doen. Toen de sjaal de gewenste lengte had, en dat ging met nu erg rap!, heb ik eenvoudig na het afkanten het begin en einde aan elkaar genaaid, en klaar is de col.

Okee, dat was dat, nu ga ik weer lekker gewoon haken!

9 opmerkingen:

  1. ik ben (nog) geen breier/haker maar ik denk dat die luie wijfe steek wel wat voor me zou zijn en hier ook een fan van jurianne matter bij mij staan de bloemen tot afgrijzen van mijn man ook op de vaas

    BeantwoordenVerwijderen
  2. een verdienstelijke poging, echt, ik waag me ook niet aan priemen, ook niet mijn ding. Maar de luie wijvensteek: ja dat is het!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. haha ik heb ook alleen maar een kortstondige affaire gehad met de haaknaald!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hij is leuk geworden hoor! En hopelijk pas over een paar maanden weer te gebruiken!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Knappe sjaal ... die steek zou ik ook wel eens proberen, want ik hou van snel resultaat en weinig werk... breien is dus ook niet mijn ding (wegens te lui) maar die steek... tja, misschien toch eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dit is leuk! Maar helaas heb ik niet de discipline om te breien ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik kan breien, ik zag dit weekend hele mooie wol bij de wibra, ik hou niet van uren en uren breien, je snapt denk ik wel wat ik volgende week eens ga proberen. Dank je wel voor deze supertip.

    Groetjes Anja

    BeantwoordenVerwijderen