5 april 2012

Hoe het gaat met de uitdaging # 2

Aan de moestuin, mijn uitdaging voor 2012 wordt hard gewerkt!

Het vorig jaar gekochte en geweldige boek zelf geoogst van uitgeverij Snor werd ergens onderuit de boekenkast opgeduikeld, gelezen en we zijn aan de slag gegaan. Voor leken als ik is dit boek fantastisch. Echt waar, als je dit leest weet ik zeker dat ook jij zin krijgt in een echt moestuintje!

Eerst is er gebrainstormd met de hele familie. Wat willen we in de moestuin? Al gauw bleek dat avocado, annanas en meloen het niet gaat worden (helaas...), dus werd er gekozen voor de gewone Hollandse gewassen. De maten voor de moestuinbakken zijn opgemeten, we hebben ons naar een ongezellige (niks aan, die winkels) bouwmarkt begeven en hout ingeslagen.



Vanaf de bank kocht ik hier de zaden. Dat was al met al nog een heel gedoe, ik ben er uren zoet mee geweest. Nooit geweten dat je kan kiezen uit 14 soorten courgettes, en kies dan maar eens de juiste! En dan moet je ook nog rekening houden met de zonvoorkeur van de plantjes...het was een heel gepuzzel.


De boontjes, peultjes, rode kool, tomaten en courgettes werden in een minikasje binnen gezaaid en na een dikke week is er al vanalles boven de grond uitgekomen. Ik vind het nu al zo leuk! De worteltjes en radijsjes schijn je direct buiten te kunnen zaaien, dus die zitten nog braaf in de zakjes. Eerst moeten de moestuinbakken tenslotte klaar zijn.

Tot zover voor nu dus. Nu moet ik me maar eens gaan verdiepen in hoe nu verder. Wanneer kan wat naar buiten, hoever moeten de plantjes uit elkaar, waar moet ik allemaal op letten..... Stap voor stap zal het heus goed komen....hoop ik.

12 opmerkingen:

  1. Nah, ik vind het GEWELDIG!!! Goed zeg. Kan dat ook voor een balkon met weinig zon? Ik wil het, ik wil het!!
    Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het boek Zelf geoogst van uitgeverij Snor beschrijft ook hoe je op je balkon een moestuin kan beginnen, met kistjes. Heel leuk! Een beetje zon is waarschijnlijk wel noodzakelijk...

      Verwijderen
  2. Dat ziet er fantastisch goed uit ja!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. tof hé ! ik doe dat ook zo graag !
    Wist je dat je jezelf wat geld kan uitsparen ( voor nog meer zaadjes ;) ) door zelf zaaipotjes te maken van oude kranten ? : http://www.mooisvanme.blogspot.com/2012/03/zaaitijdtips.html

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je tip, heb het net gelezen en op je blogberichtje gereageerd :)

      Verwijderen
  4. Ooooh wat leuk! Ik wil het ook!
    Maar ik ga het niet doen :) Ik heb een keer aardbeien geprobeerd en die groeiden best goed...maar niet te (vr)eten! Maar deze zadenshop ziet er wel goed uit :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ah heerlijk hé!!! hier staat een woonkamer vol met tomaten, paprika's, courgette en pompoen zaailingen ... vooral tomaten daar zijn we volop ingevlogen want dat is zo heerlijk als ze uit eigen tuin komen!
    Ik kan niet wachten tot eindelijk de ijsheiligen door zijn en ook de bonen en andere gevoelige dingen de grond in kunnen in onze tuin n°8 ...
    DIe zadenshop lijkt wel leuk ... wij halen ons zaad bij het Vlaamse Zaadhuis ... hebben ze ook heeeeeeeel veel (ik ken dat dus, uren zitten kiezen in een catalogus)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Altijd al bezig geweest met aarde-potjes en zaadjes. Geweldige actie-ben benieuwd-naar de resultaten. Ondertussen-geniet-xxx-Sil.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind het resultaat nu al verbluffend! Het komt wel goed met die moestuin van jou!
    PS: Ik ben juist dol op bouwmarkten!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. blijft altijd bijzonder, het lijkt toch steeds een beetje op toveren! Hopelijk een goeie oogst voor jullie over een tijdje.
    Mooie foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een goed en mooi resultaat zeg je hebt echt groene vingers hoor super.
    Gr Jacqueline

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Jouw eerste foto is echt ge-wel-dig!

    Enne de allerbeste tip bij dit alles:

    KEEP IT SIMPLE!!!

    Onze pepe's en opa's wisten toch ook al doende hoe ze de lekkerste groentjes konden opkweken???

    Wij zijn 3 jaar geleden van niks ook ineens aan de hele moestuin (euh...7mx25m, zoiets, ahum) van mijn pepe begonnen en we hadden meteen wonderwel giga-gantisch veel te smullen!!!

    Een goed boek en veel goesting en dat komt goed!!!

    Veel plezier met je kiemplantjes!

    BeantwoordenVerwijderen