9 juni 2012

Peultjes uit de Vinexwijk en een raapjesvraag

Een oranje zonnetje voor de voetbalwedstrijd....en wij eten biologische-onbespoten peultjes op de bank en voor de televisie, peultjes uit onze eigen Vinex-moestuin! Peultjes hebben nog niet eerder zo lekker gesmaakt!



Maar er staat nog meer in onze Vinex-moestuin, en het ziet er allemaal heel goed uit. We hebben ook raapjes...maar eigenlijk heb ik die nog nooit gegeten. En ook worden ze in Nederland niet verkocht in supermarkt. Dus lieve Belgische lezers, aangezien jullie nu toch niet voor de TV zitten voor de voetbalwedstrijd....hoe bereiden wij als simpele Nederlanders 'jullie' raapjes?

19 opmerkingen:

  1. Ik ken alleen peultjes uit de wok-met een krocante bite-heelijk lichtelijk zoet. En ik ken het als sjieke groente in een restaurant. Ben benieuwd welke tips je gaat binnen krijgen. Mooi weekend gewenst met hart & ziel van Sil.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh ja lekker!
    Wij gaan morgen onze eerste oogst peultjes verorberen!
    Maar wat je met rapen moet doen? Geen idee.... nou ja , gaar koken he?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als je boterraapjes hebt, heb ik wel een eenvoudig en erg lekker recept voor je! Boterraapjes zijn zachtgeel van uitzicht, als je ze doorsnijdt zien ze er eigenlijk net hetzelfde uit als een aardappel (of misschien net ietsje geler).
    Ik zoek het even voor je op. Ja, in de zomer worden raapjes hier eigenlijk bijna niet gegeten, noch verkocht in de winkel. Da's eigenlijk echt een wintergroente. Mijn wenkbrouwen fronsten dus even bij elkaar bij het lezen van je berichtje. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jummie, er gaat niets boven eigengekweekt. En raapjes... geen idee, heb even gegoogled en moet bekennen dat ik die nog nooit gegeten heb. Dus ik hoor graag of ze smaken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij hebben een superlekker recept voor een ovenschotel met zalm en een puree van raapjes en prei, maar spijtig genoeg komt dat hier niet vaak op tafel, omdat we rauwe raapjes zo lekker vinden zijn ze meestal al op voordat ze in de kookpot belanden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je het recept wil, stuur dan eventjes je e-mailadres naar letterkoekje@gmail.com. Ik heb het toch nog op de computer staan.

      Groetjes

      Verwijderen
  6. Ik heb het toch even opgezocht en er bestaat blijkbaar een meivariant die enkel in het voorjaar geteelt wordt. Alweer wat bijgeleerd! ;-)
    Er stond ook bij dat ze prima rauw in een salade kunnen (hhmm, ga ik zelf ook eens proberen, als ik ze hier in de winkel kan vinden). Eigenlijk een beetje zoals de koolrabi, dus.
    Maar ik maak altijd een ovenschoteltje met de raapjes die we uit de tuin halen (in de winter dus). :-) Dat maak je zo: schil enkele dikke aardappelen, was ze en snij ze in plakken. Snij ook de raapjes in dunne plakken. Leg ze, laag per laag, dakpansgewijs op elkaar. Doe dit tot de hele ovenschaal gevuld is. Maak een eenvoudig kaassausje en giet dat eroverheen. Strooi er geraspte kaas over. Zet de schotel in de oven.
    Heerlijk met een goed stuk vlees of stevig stuk vis erbij!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je recept en je uitzoekwerk. Ik ging al twijfelen of het wel echt raapjes waren die er in mijn tuintje groeien, zelf het zakje er al bij gezocht. Maar ok, het zijn dus toch raapjes blijkbaar. Superbedankt voor je recept! Ga het zeker uitproberen...moet alleen nog even geduld hebben, de raapjes zijn nog niet groot genoeg om te oogsten...

      Verwijderen
    2. Hoe leerrijk! Tja bij ons gaan de raapjes altijd inde hutsepot maar 't is nu niet zo 't seizoen daarvoor, he! Alhoewel met de weersvoorspelling voor morgen ;-)

      Verwijderen
  7. Hoe prachtig kunnen foto's van groente zijn?
    Helaas kan ik je niet helpen aan een recept....
    En nog bedankt voor je lieve reactie op mijn blog :-)
    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat klinkt het toch altijd gezellig...groente uit eigen tuin! Ga ik ook ooit nog eens doen...als ik een tuin heb! En peultjes zijn sowieso lekkerrrrr! En ach...laten we 't over Oranje maar ff niet hebben ;-)

    Fijn Weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oh peultjes; jam!! Eet smakelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. fijn al dat eten uit eigen tuin! Enne raapjes.... is dat dan hetzelfde als raapsteeltjes? Want die koop ik wel eens op de markt en maak er gewoon een stamppot van als variatie op de boerenkoolstamppot..... lekkers winters gerechtje ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Meiraapjes, gewoon in blokjes snijden en wat bakken en eventueel wat water of bouillon bijdoen om verder te garen. Beetje zoals pastinaak.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dat voelt goed he! Eten uit je eigen tuin!!
    Lekker hoor!!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Nu al peultjes?! Lekker!! Mijn chefkok zegt dat je raapjes gewoon kan koken in zout water, net als aardappelen, en dat ze door het water al een lekkere smaak hebben... ben ook wel benieuwd naar die ovenschotel, klinkt in elk geval superlekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Raapjes gooi ik gewoon in de wok, met nog vele ander groenten. Daar maak ik dan wok met noedels van maar soms ook pastasaus!
    Smakelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat gezellig zo'n eigen tuintje! En ook zo heerlijk onbespoten! (Denk ik);) Eerlijk gezegd weet ik ook niet wat raapjes zijn.. en ik ben nog maar liefst een echt tuinders-dochter!! :)) Veel plezier met jullie tuin! Xx
    Ps: Ik heb net mijn mail kunnen openen en je mailtje gelezen. Mijn adres heb ik je nu gestuurd dus ik hoop dat je 'm ook hebt ontvangen.. want nu doettie 't weer niet meer?????)

    BeantwoordenVerwijderen