22 augustus 2012

* Een beetje pesto maak je zelf *

Pesto....ik kende het alleen maar uit het potje wat ik af en toe kocht bij onze grootgrutter en vond er eigenlijk niet zoveel aan....terwijl het volgens de Keuringsdienst van Waarde ook nog eens de beste 'pesto uit een potje' bleek te zijn.

 

Maar deze zomer, toen ik voor het eerst in Italië was, maakte ik op mijn bord kennis met een heerlijk gerecht: Pasta Pesto. Hele gewone simpele spaghetti met homemade pesto. Gemaakt door de Italiaanse eigenaren van onze kleine camping. En...ik was om! Wat een heerlijk gerecht!

 
 
Dat wilde ik zelf ook leren maken en het bleek eenvoudig te zijn. Er zijn honderden recepten van te vinden op internet en ik heb er een paar uitgeprobeerd, maar één recept blijkt het allerbeste te zijn. En dat geweldige recept kan ik jullie helaas maar gedeeltelijk geven, het is namelijk gewoon een kwestie van het volgen van je gevoel.


Je plukt de blaadjes van ongeveer anderhalf basilicumplantje (ja, allemaal en als je het niet over je hart kan verkrijgen om het plantje daarna weg te gooien dan zet je het in de grond in de tuin, bij ons doen ze het meestal prima) en mengt dit fijn op jouw manier (met de vijzel of staafmixer, op de camping had ik geen van beide voor handen en sneed ik alle ingrediënten gewoon heel fijn met een scherp mes).

Nu ga je de andere ingrediënten toevoegen en fijnmalen: 90 gram pijnboompitten, Parmezaanse kaas (naar smaak) en olijfolie (ook naar smaak). Hoeveel....kaas en olijfolie, ja dat laat ik echt aan jou over, dat is een kwestie van smaak en ook ligt ook aan de kwaliteit van de olijfolie en kaas. Gewoon regelmatig even proeven en als het voor jouw lekker smaakt dan heb je de perfecte homemade pesto gemaakt! Simpeler kan het niet!

 
En als je dan de homemade Pesto vermengt met pasta, nog wat heerlijke tomaatjes erbij en een heerlijke verse salade...dan heb je een heerlijke én gezonde Italiaanse maaltijd.

En deze tomaatjes...die komen uit onze Vinexmoestuin, zijn ze niet fotogeniek?! 

19 opmerkingen:

  1. Ik heb het nog nooit op, maar het ziet er lekker uit! De tomaatjes zijn inderdaad heel mooi!

    Groetjes Leonie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mmm ziet er lekker uit! En heb je die prachtige foto's zelf gemaakt? WAAW!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben ook gek op pesto, maar uit een potje is vaak een beetje teleurstellend omdat daar vaak heel weinig verse basilicum in zit, dus ik maak het ook vaak zelf, veeeeeel lekkerder!
    Je kunt ook half basilicum en half rucola doen voor een wat pittigere variant, sindsdien voeg ik altijd een beetje rucola toe, omdat dat hier vaak over is.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb het laatst ook zelf gemaakt. Zoveel beter! Ik sluit me aan bij Lien; wat een geweldige foto's weer! En de tip van de rucola... ga ik zeker proberen.
    Groeten Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb het ook al zelf gemaakt is veel beter dan een potje!

    Zeer mooie foto's gemaakt.
    Groetjes,
    Marina

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh, dat lijkt me ook heerlijk om zelf te maken!! Dank!! Ga ik vast een keer uit proberen...
    Mijn tomaten hebben nog tijd nodig rood te worden. Het blijken 'gewone' te zijn... =)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lekker he? Ik maak mijn pesto eigenlijk ook alleen nog maar zelf. En sinds ik in een creatieve bui zelf de pesto door de pasta heb gemengd eet ik het eigenlijk niet meer anders :) (zie mijn blog bij de tab 'Tante Jannie Kookt")

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ben gek op zulk soort smaken en maak het graag zelf...maar
    voor het gemak pak ik regelmatig een potje...eigenlijk jammer want dit is toch
    véééél lekkerder!

    dankjewel weer, x

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een beeldjes jouw tomaatjes!
    Mmm... Ziet er heerlijk uit.

    Liefs Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Lekker he; hier ook nooit uit een potje maar altijd vers gemaakt!
    Wat betreft de ruil; ik ben je niet vergeten hoor maar het is nogal rommelig hier met veel ziekenhuisbezoeken met zoontjelief. Ik ben nu voor je aan het verzamelen...;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oh wat fijn dit! Ik ben al jaren pesto-fan, maar had op vakantie ook zo'n immense pesto-wow-ervaring en bedacht me toen dat ik het nu ECHT, ECHT eens zelf zou gaan maken. Ik ga dit recept volgen, top! Heb het wel eens eerder geprobeerd en het toen verknald doordat ik er teveel knoflook doorheen had gegooid, dat kan nu niet gebeuren :-). En je tomaten zijn uberfotogeniek!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dat ziet er ook veel lekkerder uit dan uit een potje. Die ingrediënten hebben we van de week nog in de pasta gehad, alleen iets minder basilicum en niet fijngemaakt. De tomaten zien er ook smakelijk uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. jummy, variaties met rucola en walnoten zijn ook zeer smakelijk. Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Pestooooo yoo! Ik vind pesto uit een potje al lekker....dus misschien moet ik de verse ook maar eens proberen :) (helaas vind mijn familie pesto niet zo lekker, dus moet ik het maar eens voor mezelf maken)
    Waar maak jij eigenlijk jouw foto's, ze zien er zo licht uit dat het lijkt alsof je ze in een glazen kas maakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mjammie! Jep heel fotogeniek zijn ze, jouw tomaatjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wauw het zijn echt model tomaatjes ;-))) en mmmmm pesto, ik vind die uit een potje ook al lekker, toch maar eens zelf proberen, heerlijk.

    Fijn weekend X

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dit is nou zo leuk van blogs lezen, wat denk je dat er dit weekend op het menu staat?? ... jep, pasta pesto. Goed idee!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ze zien er echt smakelijk uit!! En homemade pesto is idd heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen