6 november 2012

* De gereedschapskist van opa *

Ik onze woonkamer staat deze kist
* de gereedschapskist van opa *
niet van mijn opa, maar van de opa van mijn man
Hij past perfect in ons interieur
- waar wij nieuw en oud combineren -
omdat we dat de mooi, fijn en gezellig vinden

Opa overleed bijna 14 jaar geleden
- op zijn verjaardag -
en drie dagen daarna
- werd zijn vierde achterkleinkind geboren -
een prachtig meisje, ons lieve nichtje
* Het was toen een bijzondere week - met afscheid en geboorte *


Na opa's overlijden kregen wij zijn gereedschapskist
* de kist van opa *
Eerst stond hij jaren in de schuur, op een stoffig plekje
- maar al veel meer jaren staat deze bijzondere kist bij ons in de woonkamer -
in originele staat
* met de verfspetters en kringen van koffiebekertjes er gewoon nog op *
en het gereedschap er nog in - op de plek waar het hoort


Opa was een groot deel van zijn leven timmerman
- net als zijn vader en zijn zoon -
* alles wat hij nodig had voor zijn beroep werd bewaard in deze door hem zelf gemaakte gereedschapskist*


Er staan weddenschappen in opgeschreven
* H. Maat trouwt pas over 7 jaar, gedateerd op 21 november 1968 *
en
- nog meer, maar niet alles is helemaal leesbaar -


Er zitten prachige oude sigarendoosjes in
* een sigarenkistje is gevuld met EHBO spulletjes zoals pleisters en verband *
en andere sigarendoosjes met schroeven, haakjes en spijkers


Een uitnodiging voor de opening van een nieuwe dameskapsalon
* of zou hier alleen de verbouwing door opa zijn gedaan *
Zou hij echt geproost hebben op de opening van een dameskapsalon?
En de voetjes van de vloer?


Het gereedschap gaat weer terug in de kist
- samen met de sigarendoosjes en alles wat erbij hoort -

We doen de kist weer dicht
* leggen de kussens er weer op en zetten de kandelaar op z'n vaste plekje op de kist *


In de kandelaar steken we het kaarsje aan
* Ter herinnering aan opa * 


Spullen met een verhaal
* ik hou ervan *

47 opmerkingen:

  1. Wat een mooi verhaal! En de kist verteld het eigenlijk volledig zelf! Mooie kussens ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh wat een dierbaar bezit! Geweldig, zo met alles er nog in. Wat mooi om in je kamer te hebben!
    Groetjes, Maaike (frisse rommel)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat mooi! Prachtig dat je de kist in ere hebt gehouden!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh wat ontroerend zeg! Spullen met een verleden zijn inderdaad zo bijzonder! Prachtige kist, en leuke kussens erbij!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja dat is een mooi verhaal, een kist die veel herinneringen met zich mee brengt, maar ook eentje waarbij je kan fantaseren of bedenken over wat hij allemaal gemaakt, gedaan en beleefd heeft in zijn leven. Koester ze, het is een kostbaar bezit.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig joh, wat een bijzonder mooi verhaal, ik zit er gewoon van te genieten en zie het helemaal voor me.. Wat mooi dat je zoiets bijzonders in je woonkamer hebt staan..

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Toeval!! Wij hebben ook de gereedschapskist van mijn mans opa bij ons thuis. Hij was scheepstimmerman en had schitterend gereedschap. Helaas heeft mijn man hem nooit gekend. En helaas heeft mijn schoonmoeder de kist eens vanillavla geel geverfd. Oei!! Maar we gaan hem binnenkort renoveren :-)
    Dank voor het verhaal!
    Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een mooi verhaal bij de kist, inclusief weddenschap, hahaha. Mooi dat alles waar opa in zijn handen heeft gehad er nog in zit, maakt het extra speciaal... mooi hoor met die kussentjes en lantaarn erop.

    Mijn zus en ik hebben ook beiden een kist van opa (wat ik heb begrepen een legerkist). Dus we hebben allebei een exemplaar in de woonkamer staan, helaas niet meer in de originele kleur, omdat ik als tiener al ijverig met een kwast was (toen besefte ik nog niet zo de waarde van de kist en de sfeer van het grijs...) misschien kan ik de verf er ooit afkrijgen en weer een origineel sfeertje onder vandaan toveren.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ontroerend verhaal.. bijzonder
    Een kist met een ziel... Spullen met een verhaal, ik vind het prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wauw geluksvogel met jullie mooie kist vol herinneringen! (ook altijd handig een hamer in de kamer, ik moet altijd eerst naar de schuur lopen ;)
    De sigarenblikjes met kleine frummels herken ik ook wel.
    Ik zag ook laatst bij de kringloop een hele gave visserskist (ik weet niet of dat zo heet). Maar zo'n kist met ook allerlei blikjes en bakjes met vis spulletjes. Ook wat briefjes en bonnetjes of zoiets. Echt heel schattig. Ik zag me het mannetje al voor me van wie het was! Heb hem niet mee genomen hoor (heb niet zoveel met vissen en ken het mannetje natuurlijk niet...)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zo zonder verhaal is de kist al mooi, maar mét verhaal vele malen mooier!
    Mijn zus heeft een oude scheepskist van mijn opa toen hij naar Indonesië is geweest, die is ook zo mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. zo mooi! die sigarendoosjes! ik kan het geluid van het open en dicht doen ervan bijna letterlijk weer horen!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik hou ook van zulke verhalen! Prachtige kist en mooie betekenis!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een mooi verhaal,..en dat ook nog met inhoud! Het leuke is dat ik vandaag op bezoek ben geweest bij mijn moeder en ik kreeg een oud blikje mee waar mijn opa zijn tabak ik stopte. Er er zaten ook kleine blikjes in zoals dat kleine rode blikje wat jij ook in je kist heb zitten,...LEUKOPLAST,..hahaha toevallig zeg!
    Een piep klein blikje de mijne is trouwens rond.
    Gr. Jo.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik houd er ook van, maar dit is toch wel een echte schat hoor, wat prachtig!!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mooi verhaal bij ook een hele mooie kist! Koesteren!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. heel mooi, dat zijn dingen om te koesteren!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wow, mooi hoor, al die oude dingen bij elkaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Super mooi! Wat fijn om de ruimte te hebben om zo'n pronkstuk te bewaren.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Daar hou ik ook van; spullen met een verhaal! Een echt schatkist van opa! Ook al kan je zoveel leuke oude spulletjes op rommelmarkten en kringloopwinkels kopen, deze spullen hebben toch net dat ietsje meer, zo persoonlijk en daar hangt inderdaad een heel verhaal aan vast! Koester jullie schatkist maar! Grtjes Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Oh wat prachtig! Echt een schatkist! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat een prachtige kist vol mooie verhalen. Je post ontroerd me, dank voor het delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Prachtig en heel ontroerend.. geweldig logje, dank je voor het delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat een mooi verhaal, en wat staat het er mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat een prachtige kist, wat een prachtig verhaal er bij!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ohh dat is een ware schatkist! Zeker met die handgeschreven weddenschappen! Leuk hoor, koester het!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wat mooi! Misschien heeft opa even meegekeken ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Super leuk om te lezen en wat een nostalgie zeg dit is nou echt iets wat eigenlijk altijd bewaard moet blijven!!
    Je hebt het op een mooi plaatsje staan :-) met mooie kussens en een mooie kandelaar.
    Groetjes Jacqueline

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Och echt...dan kan je nog zo'n fantastische oude spullen vinden overal en nergens maar die van de familie zijn oooo zo veel meer waard!!! Gezellig zo in huis en mooi met je eigengemaakte kussens erop!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Leuk dat jullie ook alle spulletjes er in hebben gelaten. Daardoor wordt het een soort van monument voor opa. Mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Wat een mooie kist vol symboliek en warme herinneringen, geef die inderdaad maar een fijn plekje!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Wat mooi he van die spulletjes met een verhaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Wat goed dat jullie die kist in huis staan hebben, mooie herinneringen!

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Wij hebben ook een kist van overgrootvader staat ook in de living!
    Leuk verhaal hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Fantastisch dat jullie alles zo hebben bewaard en gelaten zoals het was. Het moet heerlijk zijn om af en toe open te maken en alle spullen te bekijken. Blijf er nog lang van genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Erg leuk verhaal en bijzonder dat de kist zo intact is gebleven en niet al voor allerlei andere doeleinden is gebruikt!

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Heerlijk!!! Spullen met een verhaal en een herinnering, prachtig!

    Liefs Lisanne

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Oh wat een superrr verhaal en wat mooi met alles van opa er nog allemaal in!
    Ik hoop aan de andere kant dat zijn gereedschap af en toe toch gebruikt wordt, want tsja daar is het toch voor?!
    Ik heb buiten een gereedschapswagen staan en zou die tzt graag binnen zetten op een leuke plek in onze prachtige woning to be (als God het blieft en ik winnaar gewonnen ben van de Lotto Jackpot ;)). Ik hou ook zo van de combinatie van oud en nieuw!
    Groetjess! Nee ik ben nog steeds geen soep aan het maken, toch maar eens aan beginnen hihi

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Oh wat een bijzonder verhaal!
    En een heel mooi kistje!
    Groetjes Rosanne

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Wat een prachtig verhaal, dit doet mij denken aan de 'metsel-emmer' van mijn vader.

    BeantwoordenVerwijderen