21 januari 2013

Gezonde(re) koekjes



Mijn zoektocht naar hét ultieme gezonde-zelfgebakken-o zo lekkere-koekje is nog niet ten einde. Eerder 'verzon' ik zelf een kruidkoek en bakte ik de chocolate chips cookies uit het boek van Lisette Kreischer. En ik ben nog steeds aan het experimenteren, de ene keer lukt beter dan de andere keer, maar ik geef het nog niet op :)

Met als basis het recept van de chocolate chips cookies uit het boek van Lisette Kreischer (voor de verhouding droge en natte ingrediënten) heb ik deze koekjes gebakken. Echt, het zijn lekkere koekjes...maar niet te vergelijken met stroopwafels, chocoladebiscuitjes of gevulde koeken. Ze smaken als een gezond koekje....maar wel lekker gezond :)



Wat heb je nodig?
100 gram roggemeel
100 gram gezeefd tarwemeel
100 gram speltmeel
100 gram havervlokken
1 theelepel baking soda
kleine theelepel Stevia

100 ml zonnebloemolie
100 ml agavestroop
ongeveer 4 eetlepels appelmoes (zonder suiker)
halve citroen

desgewenst noten voor de garnering

Aan de slag
Het is echt heel simpel!
Verwarm de oven voor op 160 graden (hete lucht).
Meng eerst alle droge ingrediënten goed door elkaar en roer hierdoor (gewoon met een lepel) de zonnebloemolie, agavesiroop en de appelmoes. Knijp de halve citroen uit boven de kom en roer dit ook nog even goed door. Maak balletjes van het deeg en druk deze plat. Leg deze op de ovenplaat / bakpapier en druk er desgewenst nog wat noten ter garnering in. Bak de koekjes ongeveer 15-20 minuten.
En als jij nou de koekjes echt gaat bakken...dan ben ik heel benieuwd wat je ervan vindt en wat je zou toevoegen/weglaten om het recept te verbeteren. Ik sta open voor suggesties hoor!


En tot slot...het item van het reizend kringloopgezelschap wil ik opsturen naar Chez Chouke. Er is een mailtje naar jou onderweg :)

14 opmerkingen:

  1. nou, dat klinkt heel gezond, maar als ik dan mag kiezen tussen een stroopwafel of deze, weet ik het nog zo net niet. Of een gezonde stroopwafel, kan dat ook?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat ziet er weer heerlijk uit!
    Helaas, gezonde koekjes is een illusie :-( maar gezondere ingrediënten wel een mooi streven natuurlijk!
    Koekjes zijn om van te genieten en ergens van genieten is wel héél gezond dus smikkel er maar lekker van :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mmm.. ik hou wel van gezonde koekjes :) Als ik de ingrediënten heb gevonden, ga ik ze zeker maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mmmm... Ik vind ze er heerlijk uitzien! Jammie, ik krijg er trek van ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ze zien er lekker uit hoor! Maar een chocoladebiscuitje vind ik ook lekker :D ('helaas' zegt mijn figuur :))

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ze zien er alleszins heel lekker uit. Enne ... er bestaat écht niks lekkerder dan een stroopwafel, hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hihihi..leuk zo met dat popje, ik dacht dat ie eigenlijk "Oh Sole Mio" zong. ;P Maare, die koekjes wil ik best proberen hoor, ben dol op haver! :D

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ben ook op die eeuwige zoektocht. Vooral om mee te geven naar school.
    Nog niet gevonden. Soms vraag ik mij af of t echt wel mogelijk is.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heerlijk, grove granen enz, maar of kids hier blij van worden, ....
    Misschien ga ik ze eens proberen
    Tineke
    bollies53.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ga zo door ooit maak je het ultieme koekje.

    gr. Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat maak je er leuke foto's bij!
    Groetjes, Josine

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het klinkt heerlijk (en niet onbelangrijk: ook haalbaar voor mij als beginner) Ze zien er ook nog goed uit. Ik wil ze wel gaan uitproberen!!
    Als het is gelukt laat ik je weten hoe ze smaakten.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ziet er weer zo mooi uit en vast ook lekker! Maar uh.. die ingrediënten, allemaal uit de eco-winkel? Wat is bv Stevia... Of ben ik de enige die dit niet kent...?

    BeantwoordenVerwijderen