9 juni 2013

Appeltaartdeeg koekjes


Van appeltaartdeeg kan je heerlijke koekjes bakken! Wij vinden dat lekkerder dan van gewoon zandkoekjesdeeg. Wil je het jezelf makkelijk maken dan neem je gewoon een pak kant en klare appeltaartmix voor het deeg (heb je een Lidl in de buurt, hun mix voor appeltaartdeeg is echt heel goed!). Maar je kan ook een deegje maken door de ingrediënten hierboven door elkaar te kneden. Wij deden door de helft van het beslag nog een beetje hagelslag, chocolade was niet in huis en zo konden we toch nog wat lekkere chocolade-appeltaartdeeg-koekjes maken.

En niet vergeten eerst de oven aan te zetten om voor te verwarmen, 165 graden hete lucht (iedere oven is anders misschien moet jouw oven iets hoger of lager en een electrische oven altijd de temperatuur zo'n 10% lager als een hete lucht oven!)


Vervolgens maak je van het deeg ongeveer 30 bolletjes die je verdeelt over een met bakpapier beklede bakplaat. En nu de truck om deze mooi gevormde koekjes te krijgen: de gevormde bolletjes druk je niet plat, het deeg gaat als bolletje de oven in en komt er dan na 15 minuten bakken uit als de mooi gevormde koekjes die je hier ziet. Als de koekjes uit de oven komen zijn ze nog zacht, als ze afgekoeld zijn heb je heerlijke knapperige brosse appeltaartdeeg koekjes!

En hebben jullie het prachtige bloemenschilderijtje op de foto gezien, helaas schilder onbekend. Ik kocht het schilderijtje voor 1 euro bij de kringloop.

43 opmerkingen:

  1. Ohh, dat ziet er lekker uit. Dit ga ik zeker een van de komende dagen eens proberen. :) Dank je wel voor het leuke receptje. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oooo heerlijk!! Waarom heb ik dat nooit bedacht! Appeltaart vind ik het allerlekkerst en dat komt voornamelijk door het deeg, laat staan appeltaartdeeg koekjes, het water loopt al in mn mond!!
    Morgen gelijk de winkel beroven opzoek naar ingedienten (waarschijnlijk maak ik het mezelf makkelijk en koop ik zo'n kant en klaar deeg) en dan ga ik ze zeker maken!!
    Bedankt voor het delen van dit GEWELDIGE idee!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb je leuke idee als link op mijn blog gezet, hoop dat je dat geen probleem vind!
      hurmshomemade.blogspot.com

      Verwijderen
    2. Vanmorgen manlief gelijk naar de winkel gestuurd en de boel in de mixer gestopt! Bolletjes gedraaid, en nu zit ik te genieten....... SMULLEN!!!
      Ze zijn bijzonder lekker, moet uitkijken dat ik die enorme lading niet te snel opeet, want het zijn er echt heel veel!!!
      Nogmaals tnx voor je idee!

      Verwijderen
  3. Goh wat een idee zeg! Ik zou er zelf niet opkomen!
    Koekjes bakken met de kinderen is altijd leuk en lekker:-)!
    Fijne zondag!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ow dat lijkt me lekker. Appeltaartdeeg is heerlijk. Ik ga het zéker doen, thanks!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een lekker idee! Maar eh, ik snap je bovenstaande recept niet. Twee keer roomboter en geen bloem of bakmeel? Nou ja, dan maar even wachten tot de winkel open is voor een pak... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt helemaal gelijk, dit wordt wel heel veel boter....de 300 gram is bloem en geen boter. Bedankt voor het melden, ik heb het gelijk gewijzigd!
      Fijne zondag!

      Verwijderen
  6. Jup, dat komt op mijn pinterest ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Door die prachtige foto van je krijg ik er helemaal zin in! Pascale X

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ooh heerlijk! En wat zien ze er prachtig uit :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mmmmm, die zal ik pinnen ;-)
    Vraagje, jullie gebruiken blijkbaar andere termen dan wij (Belgen), wat is witte basterdsuiker, bloemsuiker? kristalsuiker?
    en roomboter, is dat dan braad en bakboter?
    Ik zal ze straks misschien nog bakken ;-)
    Groetjes Sofie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Roomboter is niet hetzelfde als braad en bakboter, maar gewoon de echte ouderwetse boter van vroeger.
      Op internet heb ik gezocht naar bloemsuiker, want dat woord had ik nog nooit gehoord, maar dat is wat wij poedersuiker noemen. Basterdsuiker ik ook geen kristalsuiker, maar de wat dikkere zachtere suiker. Maar ik denk dat alle soorten suiker wel ok zullen zijn.
      Succes!

      Verwijderen
    2. Merci... Ik weet dan welke boter je bedoeld en de suiker die je bedoeld zal dus de vlaamse bloemsuiker zijn, THX voor de nadere uitleg! Heb ze nog niet gebakken, maar dat doe ik wel eens ;-)

      Verwijderen
  10. Owww wat zien deze er ook weer mooi en vooral lekker uit!!! En wat een romantisch bloemenprentje, leuk! :) Mooie zondag gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hier zijn ze net uit de oven. Uitstekend basisrecept, waarvoor dank :)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Oh die prachtige foto's !
    Het ziet er zo lekker uit ...

    veel liefs en een fijne zondag
    Mapi

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een leuk idee koekje van appeltaartdeeg, weer iets om te onthouden!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Die koekjes-jammie maar dat schilderijtje is nog veel meer jammie!!! Mooie zondag-xxx-Sil

    BeantwoordenVerwijderen
  15. wat een zaaaaaalig recept zeg, ga meteen volger bij je worden hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. mmm dat ziet er lekker uit! Dat ga ik zeker eens maken na mijn examens. Hier thuis zullen ze dat ook graag eten :).
    groetjes charlotte

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Mmm, de koekjes zijn heerlijk (lincherie.blogspot.nl). Ik denk dat ik mijn oven wel wat hoger moet zetten (moesten er nu wel wat langer in). Maar dit is een leuk basisrecept, waarvoor dank.

    Groeten Neeltje

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mijn zoontje van 5 is momenteel gek op koekjes bakken, de eerstvolgende keer gaan we deze maken, want die zandkoekjes...die ken ik nu wel ;-).

    Groetjes van Ellebel

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Dat ziet er lekker uit. Mooie foto's ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Mmmm.... lijkt me heerlijk ;-) Dank voor het recept! x

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ziet er heerlijk uit, dit moet zeker te doen zijn!:)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Mmm zit me nu op het terras na wat werk in de tuin af te vragen of de lidl nog open is die om de hoek ligt ;). Ga ik zekers eens proberen. Ben niet zo van de koekjes maar klinkt wel heeeeeel lekker. Knuff! Oh ja sublieme foto met dat schilderijtje erbij :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Effe een snelle vraag. Aanwijzingen van het pak volgen of de jouwe qua temperatuur van de oven (gewone oven) ? Knuff

      Verwijderen
    2. Ik doe ze maar op 180graden electrisch. Op http://www.dekooktips.com/wegen-meten.htm vond ik een tabel en daar staat 180 electrisch tov 165 hetelucht. Maar beneden staat ook -10% zoals jij zegt, maar electrisch moet toch net hoger of wordt dat andersom bedoeld vraagt een bak dummie ;).
      Och ja we shall see wat het wordt :D. Voor het allereerst deeg als dit met de hand gekneed, stond op het pak en ook die temperatuur dus dan doen we dat maar ;). Knuff!

      Verwijderen
  23. Mmm vind het deeg zonder te bakken al lekker ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Lekker! ik heb ook wel eens koekjes gemaakt van appeltaartdeeg, is inderdaad erg lekker! Maar deze zien er ook nog eens prachtig uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. hier gingen ze vanmiddag de oven in, lekkerrrr! Heerlijke tip, dankjewel :) ik. geniet nog steeds van je mooie magneten, ze zijn echt leuk! jij zal wel een hele bonte verzameling hebben opgedaan, leuk hoor! er staat een mand naast me me te roepen.... Was was en nogeens was, ik moet er nu toch echt aan geloven ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  26. :-(. Deeg was heerlijk, maar het bollletje bleef na het bakken niet zo mooi halfbol als bij jou,.. Nou ja, de smaak is vast niet minder erom!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik leg altijd bakpapier op de bakplaat, maar misschien heb jij dat ook gedaan?

      Verwijderen
  27. Nagekomen bericht: mix voor appeltaart van de ah gebruikt, lekker maar echt heel erg zout.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat jammer, ik ben ook niet zo'n fan van de AH bakmixen. Misschien de volgende keer gewoon een ander merk uitproberen. En ja, smaken verschillen natuurlijk! Maar wel heel leuk dat je het recept hebt uitgeprobeerd!

      Verwijderen
    2. Ik had ook ah bakmix maar die waren erg lekker.

      Verwijderen
    3. Misschien gezouten roomboter gebruikt?

      Verwijderen
  28. Ik maakte ze vanmiddag! Eigenlijk bak ik nooit koekjes want het is hier nooit een succes. Meestal zijn de koekjes keihard en breek je er je tanden op maar deze... O, zalig! Ik gebruikte appeltaartmix van Jumbo, maakte het deeg zoals op de verpakking. Ook ik maakte de helft gewoon (bestreek nog wat koekjes met het overgebleven ei) en de andere helft met hagelslag. De clou zit 'm denk ook in de vorm. Door de bolletjes worden de koekjes niet te dun en worden ze dus niet zo hard. Echt een aanrader!!! Bedankt voor het delen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Ik heb ze iets te klein gemaakt ik heb er nu 63 maar petite zijn ze ook erg lekker!

    BeantwoordenVerwijderen