11 juni 2013

Jeugdsentiment...maar niet die van mij

***
je weet wel, die heerlijke fijne oranje échte retrobloemetjes
* die in de jaren '70 in iedere rijtjeshuis voortuin stonden *
tenminste...in mijn beleving

Ze ruiken niet lekker, sterker ze stinken een beetje
* dus plukken en in een vaasje doen is geen optie *
Echt bijzonder mooi zijn ze ook niet
en om nou te zeggen dat het een aanwinst voor iedere tuin is...

Maar als ze jeugdsentiment oproepen, zoals bij sommigen van ons
(en om verwarring te voorkomen, dit gaan niet over mij)
* dan kijk je echt heel anders naar deze bloemen *
ga je ze zelf kweken, met zorg zaaien en oppotten tot plantje
en kan je, omdat je er zoveel hebt gekweekt
ze zelfs nog weggeven als cadeautje

Het is toch bijzonder als je iets hebt met bloemetjes
die je doen denken aan je lieve opa
***

26 opmerkingen:

  1. En toch...... ze zijn leuk!
    Heb een enorme bak Afrikaantjes in mijn voortuin staan..... en toch hou ik ervan ;)
    En soms heb je idd bepaalde dingen, bloemen luchtje die je doen denken aan dierbaren! Koester de bloemetjes, zaadjes uit het bloemetje halen, in een potje stoppen luchtdicht afsluiten en volgendjaar voorjaar weer in de grond! Altijd succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind ze leuk hoor die afrikaantjes, gewoon om hun tuttigheid net zoals de anjer en de fresia. In die potten met de labels eraan staat het helemaal super. Ze jagen toch ook mieren weg geloof ik? Zal dan wel door die lucht zijn, haha. Dank nog voor je mailtje van de week. Leuk! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie herinneringen aan je opa door een afrikaantje.
    Heerlijk toch.

    gr. Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo vind ik ze leuk!
    Maar als je ze om en om met een viooltje in de tuin zet... daar gruwel ik van!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Grappig zo, en idd erg goed om mieren te verjagen..

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind ze juist te leuk! Maar stinken doen ze idd :D

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Die stinkertjes zet ik ook neer omdat ze juist wel leuk zijn (en helpen tegen miertjes).

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ja afrikaantjes doen mij ook aan vroeger denken! (en heb ze idd nu ook weer in de tuin staan :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja, ze stinken maar daardoor helpen ze tegen insecten, toch? Leuke post!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb niets met die bloemetjes maar zo in die potjes met jou labeltjes zijn ze prachtig! pascale x

    BeantwoordenVerwijderen
  11. De Africaantjes zijn bij mij ook echt verbonden met de tuin van mijn opa en oma ;-) heerlijk om te mijmeren en dan wat een geweldig idee om ze in die mooie potten te doen... de hippe variant ;-)) geniet er van!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Die Afrikaantjes vind ik nog steeds niks... komt misschien ooit nog wel maar jouw labeltjes vind ik elke keer superder. Heb vandaag in 't Spit ook een oud bloemenboekje gevonden,(1 euro) weliswaar met minder mooie prenten als die van jou maar toch ze mogen er een beetje zijn. Morgen begin ik er aan! Labeltjes maken à la touslesjourssamedi...Ohlala klinkt chique!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Haha stinkertjes! Mooi met die MT, dacht wel dat je die ook meteen zou bestellen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Het gekke is ik vind ze juist lekker ruiken en heb een bijzondere soort op een rommelmarkt gekocht , komen nu kleine bloemknoppen in.Begin ze juist meer te waarderen en ze doen me aan mijn vader denken. In het najaar zet ik ze ook wel in de vaas met andere bloemen. Nu heb ik zelf in mijn tuin 2 potten met afrikanen

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Bij ons 'Belgen' noemen we die gewoon "stinkerkes", komt waarschijnlijk door hun sterke stinkende geur, niet?!
    Schone bloempotjes trouwens...

    BeantwoordenVerwijderen
  16. ze worden niet voor niks ook stinkertjes genoemd :)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Stinkertjes zetten wij hier naast de prei om zo de aaltjes op afstand te houden. Je kan ze ook naast tomaten zetten om dezelfde reden.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. :) Ik ben dol op Afrikaantjes! In België worden ze trouwens (en terecht!) Stinkerdjes genoemd :)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik vind ze geweldig!! =)
    Een bijzonder mooie herinnering voor jou!!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Mooi verhaal!
    Bij ons noemen ze die bloemen inderdaad "stinkerkers" :-)
    (tot mijn grote schaamte, kende ik niet eens de echte naam!)
    Bij mijn oma en opa stonden ze ook altijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Oh, die was ik vergeten maar ook hier jeugdsentiment... Als kind was ik er dol op :)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Superleuk zo in die potjes! Mijn vader is ook van de afrikaantjes, ze zijn zo lekker dankbaar :-)
    En inderdaad, ze houden beestjes op afstand en volgens mij zorgen ze er ook voor dat de kwaliteit van de grond verbetert!
    Fijne dag xx Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  23. En weer wat geleerd! Ik wist helemaal niet dat Afrikaantjes zulke nuttige plantje zijn...maar nu weet ik het :) ik vind het ook niet de mooiste planten, maar wie weet zet ik een paar in de grond :) ik vind ze bij jou wel erg schattig staan zo!
    Oja, dat hoofdje in het konijn...daar had ik de vorige dinsdag over geschreven... Dus als je nieuwsgierig bent... ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ja dit is eigenlijk wel een beetje jeugdsentiment voor mij, wij hadden ze rondom het voorhuis tegen de mieren...!

    BeantwoordenVerwijderen