20 juni 2013

Slinger DIY


Bij de kringloop en op rommelmarkten speur ik altijd naar mooie lapjes. En inmiddels wordt mijn stapel mooie oude(re) lapjes steeds hoger. Vaak zijn het oude kussenslopen, lakentjes of tafelkleden met de meest mooie patronen. Wat ik zo bijzonder vind aan deze gebruikte stofjes is dat ze voordat ze bij mij kwamen al een ander leven achter de rug hebben. En nu, na heerlijk gewassen te zijn met een extra scheutje wasverzachter, mogen ze bij mij als slinger van hun oude dag gaan genieten :)


Ik maakte slingers met kleine vlaggetjes. Op een snelle manier, zonder de vlaggetjes af te werken. Echt, deze slingers zijn zo gemaakt en perfect om mee te sturen met een verjaardagskaart!

En vaak als ik iets op mijn blog iets laat zien wat ik genaaid heb, dan krijg ik vaak als reactie 'ik zou willen dat ik kon naaien'. Ik denk dat dit projectje perfect is voor beginners.


Wat heb je nodig?
Lapjes stof, die natuurlijk niet van de kringloop of rommelmarkt hoeven te komen. Koop ze waar je maar wilt of gebruik kleding die je niet meer draagt, oude theedoeken of tafelkleden)
Een bandje of lintje (fourniturenwinkel), naaimachine en naaigaren, schaar en kartelschaar.


  • Knip dan rechthoekige lapjes van 19 x 7 cm (foto 1). 
  • Vouw de lapjes dubbel en strijk ze plat (foto 2). Dit strijken klinkt misschien een beetje onzinnig, maar is het echt niet. Het maakt het eindresultaat echt zoveel mooier!
  • Vervolgens knip je langs de randen van de dubbelgevouwen en gestreken lapjes een randje met een kartelschaar (foto 3). 
  • En tot slot de lapjes vastspelden aan het bandje, zoveel als je maar wilt (foto 4). Je kunt ze net zo ver uit elkaar spelden als je zelf mooi vindt. Vergeet niet aan het begin en einde van het bandje zo'n 15 cm band vrij te houden om de slinger te kunnen ophangen.
  • Nu nog even vaststikken met een kleine stiksteek op de naaimachine en klaar is je slinger. Ik stikte twee keer langs het bandje: de eerste keer op een paar millimeter van de rand de tweede keer iets verder van de rand (afhankelijk van de breedte van het bandje). Gebruik echt een kleine stiksteek want dan kan ju tussen de vlaggetjes in gewoon doorstikken. Simpel toch?!

34 opmerkingen:

  1. Oh wat leuk!! Ik heb inmiddels ook een hele stapel met vintage stofjes, geborduurde kleedjes etc. Zat juist vandaag te bedenken wat ik er mee ging doen... inspiratie dus!
    greetz, Chrissie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Super leuk! Helemaal zo met dat kanten randje er langs!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuke slinger is dit geworden.

    Neeltje

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk!!! Heel erg leuk.... :-)
    Kijken of ik nog leuke stofjes heb...
    Kanten bandjes heb ik wel...
    Dus ik ga dit gewoon proberen!
    Dank voor deze mooie diy.
    X Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind de foto's alleen al zo vrolijk ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wauw, wat prachtig!! Echt een pareltje voor in huis of gezellig buiten! Mooi mooi mooi!! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Joepie ik had dit pareltje in mijn post!
    Bedankt nog ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb nog genoeg stofjes....bedankt voor het leuke ideetje!!
    Gr. Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dan gaat dit mijn eerste projectje worden...ik ga op zoek naar een eenvoudige goedkope naaimachine. (nog tips). Het staat al zo lang op mijn wenstlijstje. En hoe maak je dat leuke labeltje, of waar?
    Fijn weekend
    Kristel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kristel, de labeltjes maak ik zelf met transperpapier van de Hema. Hier kun je daar meer over lezen: http://elkedagzaterdag.blogspot.nl/2013/03/diy-labels-heel-simpel.html
      Wat de naaimachine betreft, dat zou ik eigenlijk niet weten. Mijn naaimachine heb ik al bijna 20 jaar en me daarna nooit meer in verdiept. Misschien kan deze facebookgroep je helpen: https://www.facebook.com/groups/262445507142516/

      Verwijderen
  10. Bedankt voor de uitleg, en wat een mooie stoffen!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zo mooi, al die retrostofjes bij mekaar... Helemaal mijn stijl, dankjewel voor de inspiratie!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Leuk idee om dit bij een verjaardig met de kaart mee te sturen! Goeie tip! Toffe blog heb jij trouwens! En vanaf nu ga ik mijn labeltjes ook zelf maken! Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hé, het bovenste stofje op de twee foto rechts heb ik ook, denk ik! Had er twee reuzegrote lakens van en ondertussen al heel wat uit gemaakt! Mooi hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een leuk idee, dat moet me vast gaan lukken! Bedankt voor je leuke ideetje. Pascale X

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Superleuk! En inderdaad vrij gemakkelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. oh ik houd hier zo van hè !! Stapels vintage stofjes ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een mooie stofjes en slingers. Erg leuk als klein cadeautje.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Heel mooi! Ideale manier om mijn restjes stof te verwerken!
    Klein vraagje: hoe komt het dat de stofjes niet rafelen??

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan echt niet garanderen dat ze niet gaan rafelen hoor, de vlaggetjes zijn tenslotte niet afgewerkt. Maar een beetje rafel vind ik persoonlijk niet zo erg voor zo'n slingertje.

      Verwijderen
  19. Leuk idee zeg. Dank je wel voor de uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Leuk Janina! Ik deel je liefde voor oude stofjes en bedenk me ook altijd waar ze vandaan zouden komen en wat ze al meegemaakt hebben...en zo'n slinger maakte ik voor de laatste jarige hier in huis, bijna op dezelfde manier, grappig! Great (creative) minds think alike ...!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een leuke slinger, gaaf ook dat spreukje erbij!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. mooi! een stoffen slinger is zo handig...ooit maakte ik twee hele lange en elk feestje kunnen ze zo opgehangen worden ...<3

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat ziet dat er blij uit! Super!
    Fijne week,
    groetjes,
    Liza

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Stik je die stukjes stof niet op elkaar eer je ze aan het lint vast maakt?Gaapt dat dan niet?

    BeantwoordenVerwijderen