11 september 2013

Moestuinieren met nagellak kun je leren


Vorig jaar begon het klein...een beetje moestuinieren, gewoon in onze achtertuin in een Vinexwijk. Mijmer, lees en klik je even mee wat er sindsdien allemaal gebeurde?

Want we kochten een boek, timmerden bakken en zaaiden van alles.  En hoewel ik het idyllisch leuk vond, ik kwam er ook achter dat het toch hard werken was en liet het afweten. Bijna een droom aan diggelen....maar ik deed een schietgebedje en gelukkig was daar mijn lieve Vinexmoestuinman die met het verbouwen van groente in onze eigen een nieuwe hobby ontdekte.

En dus aten we in de zomer van 2012 niet alleen peultjes, maar ook radijsjes, sla, tomaten, rode kool, bietjes, boontjes en nog heel veel meer. En hadden we bijna een overschot aan courgettes, waarvan er een zelfs kon praten en de allergrootste babbelkous daarom in de soep belandde. Niet alles ging vanzelf, er waren ook groentes die ons in de steek lieten...of wij hen, zoals de boerenkool.


In het voorjaar van 2013 werd de boel serieus aangepakt. Mijn vinexmoestuinman volgde workshops biologisch tuinieren, een deel gras werd omgespit, een nieuw 'landgoed' om te moestuinieren was geboren! De taken waren dit jaar duidelijk verdeeld: mijn vinexmoestuinman deed het buitenwerk, ik het binnenwerk. Er moest tenslotte ook gekookt en gefotografeerd worden, ook heel belangrijk nietwaar?!

De maaltijden die werden bereid van onze zelf geteelde  biologische groenten waren de lekkerste die we ooit aten. Pasta met zelfgemaakte pesto en onze eigen rucola (want ja, we hebben ook een kruidentuin), verse tomatensoep en nog veel meer. Ovenschotels met courgette en aardappels, pasta met de heerlijkste net geoogste groenten....het koken en eten kreeg een andere dimensie! We wisten het wel, maar leerden toch dat het maar raar is dat alle worteltjes in de winkel precies even groot zijn, net zoals we eraan herinnerd werden dat net geoogste aardappels niet zo mooi schoon uit de grond komen zoals ze in de zak in de supermarkt zitten.


En nu...zijn de voorbereidingen voor de zomer van 2014 al getroffen. De afrikaantjes bereidde de grond voor op de komst van de biologische aardbeienplantjes, die nu in de winter vertroeteld zullen worden en hopelijk volgend jaar veel aardbeien geven. Wie weet wel voor de heerlijkste homemade jam. Er wordt gewikt en gewogen over een bramenstruik en of we nog meer grasveld aan de moestuin zullen 'opofferen'. We bezoeken op onze vrije dagen zelfs voor publiek opengestelde moestuinen om ideetjes op te doen! Wie had dat nou ooit gedacht, wij niet!

Moestuinieren met nagellak....ik heb het niet geleerd, maar zou het niet meer willen missen!

23 opmerkingen:

  1. Ziet er goed uit. Bij ons gaat het nog niet zo goed. Moet mijn man maar eens naar die cursus sturen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat vullen jullie elkaar goed aan. Zo'n moestuin lijkt me heerlijk!

    xxRosalie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ohhh dat klinkt wel heel heerlijk allemaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tof, heerlijk kromme komkommers en gedraaide worteltjes, de natuur maakt het soms veel mooier als dat je in de supermarkt kan kopen.... Eet smakelijk ! Maar dat gaat wel lukken zo te zien ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Super leuk!!! hoe gaaf is dat, je eigen moestuin en er ook zo veel plezier in hebben!! Veel success met het vertroetelen van de afrikaantjes ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een geluk met je Vinexmoestuinman! En wat leuk met al dat doorklikken in je blogbericht... zo kan ik precies de "tuinierevolutie" volgen! Lekker! Maar wat nu een vinexwijk is kan ik me ondanks het doorklikken niet voorstellen...? Of is dat hetzelfde als De Veste?
    Veel succes met de voorbereidingen 2014 en ik zou voor een bramenstruik gaan! Heerlijk.
    Fijne dag!
    Onliemie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ziet er goed uit! Wat betreft de bramenstruik, hou er rekening mee dat die zijn eigen leven gaat leiden. Wat begon met een klein struikje bij de buren is nu een hele haag geworden tussen van het huis van de buren en die van mijn schoonmoeder. Elk jaar wordt de struik gesnoeid maar het komt net zo hard weer terug. Als je dat niet erg vind zeker doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik krijg bijna zin om zelf aan de slag te gaan :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuk ! ik kijk naar mijn tuin en denk er over wat steen op te offeren voor eigen groente :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ah.. wat heerlijk geschreven!! wat een avontuur :D
    Moet eerlijk zeggen dat ik er ook weer helemaal enthousiast van ben geworden.. misschien dan toch ook die eerste -pfff-hóe-moet-dit-toch!- dip overwinnen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Niet alleen de groentes zijn gegroeid, maar jullie ook! Toppie <3

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dat ziet er heerlijk uit. Ik hoop komende lente ook een volkstuin te krijgen, want de courgetteplanten in de achtertuin zijn toch iets te groot geworden. Tijd voor uitbreiding!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Zalig hé zo'n moestuin :-) Je hebt het zo mooi beschreven dat ik zelf alweer zin krijg om over onze moestuin van 2014 te beginnen nadenken.
    Want volgend jaar wil ik nog meer en vooral veel nieuwe dingen uitproberen. Zo verslavend! Bij ons is trouwens de taakverdeling net omgekeerd: ik in de moestuin en manlief achter de kookpotten :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier kun je niet anders dan gelukkig van worden-verser en mooier kan niet. Niets fijner dan weten waar je groente vandaan komt-met hart&ziel&nagellak verzorgd.
      Mooie week-xxx-Sil

      Verwijderen
  14. Het is zeker heel erg lekker, ben opgegroeid met een moestuin, werd wel eens zat van verplicht boontjes doppen, bessen plukken....omdat er zoveel was...maar na gedane arbeid was het heerlijke genieten van de verse dingen op je bord. smaakt 10 x lekkerder en je weet precies wat er op ziet (onbespoten;-))
    Heb vd week verse vijgenjam gemaakt...mmmmm
    Succes met jullie tuin!!
    Gr. Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  15. wat is dat toch een mooi iets he om je eigen groente en fruit uit je tuin te halen. Fijn dat het allemaal zo goed gelukt is. Mooie foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Herkenbaar! Ik probeer ook vanalles in potten op ons koertje!
    En mijn wortels zijn meestal bol of krom. nooit lang en recht :)
    nog veel plezier!
    liefs Els

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik moet dan mijn nagels leren lakken :-) Fijn dat jullie zo de smaak (letterlijk en figuurlijk) te pakken hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mooie foto's! En ja, het is heerlijk groenten, fruit en kruiden uit eigen tuin ;-)
    Mijn vader heeft een enorme moestuin, waarin ik veel help. Maar het is haast een dagtaak!
    Het moet echt je hobby zijn anders kun je beter niet aan beginnen...
    Wel heel fijn dat jouw man een hobby gevonden heeft in het moestuinieren!

    Succes met de teelt!

    P.S. De rode nagellak staat je prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Erg leuk zo'n moestuin. Helaas hier te weinig ruimte maar m'n moeder heeft wel een grote moestuin waar we met de hele familie uit kunnen eten (scheelt ons weer een hoop werk ;).. Fijn weekend. Liefs Lisanne

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Zo cool! Alles smaakt t lekkerst als t zelf gemaakt is ;)
    Ik lees je berichtjes graag..x

    BeantwoordenVerwijderen