29 januari 2014

Goedgekeurd!


Iedereen die hier al wat langer meeleest weet dat ik heel graag bak. Appeltaarten, koekjes en cake....ik zou iedere dag wel iets uit mijn oven tevoorschijn willen toveren. Maar ja, helaas is dat niet zo heel gezond. Dus zit ik momenteel weer eens in een fase van het 'gezonde bakken', net als begin vorig jaar, grappig! Lees maar hier en hier.

Van suikervervangers zoals Stevia ben ik geen fan, ik vind de bittere nasmaak echt niet lekker. Dus ben ik nu bakrecepten aan het uitproberen waarin helemaal geen suiker wordt gebruikt en ook de suikervervangers links blijven liggen. Ik maakte een bananenbrood speltbrood zonder suiker van Carolines Blog, echt een heerlijk brood voor ontbijt of lunch. Maar ook lekker bij de koffie. Ik had geen dadels in huis, dus verving die door gedroogde vijgen. Goedgekeurd en aanbevolen recept!

16 opmerkingen:

  1. Dat ziet er erg lekker uit en ook nog gezond! Geeft een beter gevoel dan al die suikerrijke koeken, niet?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het ziet er in ieder geval erg lekker uit... gr. Hennie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat klinkt erg lekker! Dankjewel voor de tip. Ik ga heb ook eens maken. Heb je de dadelcake van Kiwienzo al eens geprobeerd? Die is ook heerlijk! http://www.kiwienzo.nl/dadelcake/

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het ziet er idd heerlijk uit! Ben gek op bananenbrood, dus ga deze zeker ook proberen!!

    Groetjes van Ellebel

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben ook op zoek naar gezond dus ga het ook proberen.
    Maar waar koop je speltmeel?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh-je bent GOED bezig. Uh-mijn fudge niet. Maar ik deel HET recept voor valentijnsdag op mijn blog. Mooi midden van de week-xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jummie, ziet er heerlijk uit! Ik bewonder je bak liefhebberij en talent :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wel even mee bemoeien ;-)
      Stevia is natuurlijk in pure vorm wel gewoon een plantje. Suikervervanger klinkt voor mij als iets chemisch of gemanipuleerds. In dit geval is de banaan je suiker vervanger. Rijpe bananen bestaan ook veel meer uit eenvoudige suikers dan niet rijpe bananen. Ik vind een banaan ook veel lekkerder dan stevia, ik eet zowat elke ochtend brood van de biologische bakker hier uit de stad met room-olieboter en banaan, ook jummie :-)
      Maar eerlijk is eerlijk, je krijgt wel weer snel honger omdat er ook veel snelle koolhydraten in zitten!

      Verwijderen
  8. ik maak wel eens een ander bananenbrood recept wat volgens mij ook van jou kwam, toch? Maar dat is eigenlijk meer bananencake. Errug lekker! Ik ga deze ook zeker eens proberen voor het feel-good-food-gevoel.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Lijkt me heerlijk, Janina! Ga ik zeker eens proberen, dank voor het delen :-)
    Heb het blog van Caroline ook ontdekt, veel kook- en bakinspiratie zeg!
    X Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat ziet dat er ZALIG uit! Het water loopt me in de mond...

    BeantwoordenVerwijderen