17 februari 2014

Een stoel met een verhaal...


Een blogberichtje over de levens van de Topform stoel van mijn schoonouders


In 1967 trouwden mijn schoonouders
twee jonge mensen met nog een heel leven voor de boeg
Een bovenwoning in het historische stadje Gorinchem
 * vlakbij de prachtige stadswallen gelegen *
werd hun huis en eerste gezamenlijke thuis

Er werden meubels gezaagd, geverfd en getimmerd
gordijnen genaaid en een stoel van het (nog steeds bestaande) merk Topform gekocht
Een grote hap uit het spaargeld, wel 250 hele guldens!

De stoel was bekleed met een bruin met zwart blokstofje 
* o zo hip en helemaal in de jaren '60 stijl *
En hij zat heerlijk, uren en uren werden er in doorgebracht



Ook toen het geblokte stofje dunner en dunner werd mocht de stoel blijven
 * hij kreeg gewoon een nieuw stofje *
Ribbruin werd het dit keer, helemaal trendy jaren '70

Een verhuizing en twee kinderen later
verdween de stoel naar de bovenverdieping
wachtend op een nieuw leven...

In 1996 mocht 'ie weer naar beneden
mijn schoonzusje ging trouwen en stoel kreeg een nieuwe bestemming
Weer werd 'ie opnieuw bekleed 
* er werd een crèmegeel geprint lapje op genaaid *
Ja, de zachtgele jaren '90 trend werd op de voet gevolgd!


Ergens een jaar of 8 geleden vroeg mijn schoonzusje of wij nog iets met de stoel konden
 * het idee dat de stoel op de vuilstort terecht zou komen - ik vond dat onverteerbaar *
zonde toch van een stoel die al zoveel van onze familie heeft meegemaakt!

En mijn zoon kon wel een stoel gebruiken
en zo werd dit keer door mij opnieuw bekleed * met een bruin stofje
** mijn vingers naaide ik kapot **
 want het bekleden van de stoel met naald en draad was een voor de handen pijnlijke klus!

De stoel begon aan een nieuw leven als Xbox stoel op een stoere jongenskamer
alleen had 'ie inmiddels wel een mankement
de bruine stof was te dik om de leuningen mee te bekleden
dus werd de Xbox stoel een stoel zonder leuningen...

Toen de Xbox fase voorbij was en de jongenskamer een tienerkamer werd
* belandde de stoel ook bij ons op zolder *
weer wachtend op een nieuw leven



Ergens vorige zomer haalde ik 'm naar beneden
* wat zou het toch mooi zijn om hem na 45 jaar nog een keer een nieuw leven te geven *

De stof was snel gekocht, ik wilde iets blauwigs
mijn vriendin uit de plaatselijke stoffenwinkel probeerde me een mooi printje aan te smeren te verkopen
en ja, dat was natuurlijk een heel leuk idee
maar dan moet je wel heel netjes recht de stof op de stoel naaien
** een centimetertje scheef wordt bij een printje tenslotte direct bestraft **
nee daar begon ik niet aan want ik wist inmiddels dat het bekleden een hele klus was


Maanden deed ik erover om de stoel opnieuw te bekleden
om de paar weken een half uurtje, want wat is het een rottig werkje
* maar het lukte en over het resultaat was ik heel tevreden *

Mijn schoonvader maakte de leuningloze stoel helemaal af
* met uren schaven en schuren *
 maakte hij prachtige nieuwe leuningen * helemaal met de hand!

Knap en lief!!!


En zo kwam deze 47 jaar oude Topform stoel weer helemaal in Topvorm!
Zijn vijfde leven is begonnen, in het hoekje van de woonkamer
* een rustig plekje om te lezen en bellen *

Of te mijmeren over waar in onze familie
de stoel zal staan over weer 47 jaar
Misschien bij een van de 5 kleindochters of de kleinzoon van mijn schoonouders
Want dat zou toch mooi zijn!
**

29 opmerkingen:

  1. Stel je voor dat die stoel kon praten....geweldig! Toen was alles nog degelijk gemaakt! Hoop dat hij nog lang meegaat...groetjes Lisanne
    draad en praat...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig, zo'n stoel met een verhaal! Een bijzonder mooie stoel dan nog wel. Echt heel mooi wat je ervan gemaakt hebt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. tja dat kan je toch nooooooit wegdoen zo'n stoel he! Fijn dat de stoel zo'n fijn huis heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja echt super, hoeveel levens zou de stoel hebben? :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. super. Toen was er nog kwaliteit voor 250 gulden

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat is de stoel mooi geworden en wat een mooi plekje heeft hij gekregen. Hard werken en nu genieten in de stoel.
    X
    Liza

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtig, zo'n verhaal. Een mooie stoel en wat een super mooi behangetje(?) op de achterwand van de kast.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een mooi verhaal! Die stoel moet gewoon in de familie blijven. Groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtig en die zou ik ook noooit weg kunnen doen! Wat een heerlijk hoekje heb je daar trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een prachtig stoelverhaal (en heel mooi geïllustreerd met prachtige foto's!) ... en zo vol nostalgie. Ik ben ontzettend blij voor de stoel dat hij bij jullie is, een geliefd plekje om te lezen ... geniet er ten volle van! x

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een ontzettend mooi stoelverhaal! Hoeveel verschillende mensen hebben ooit al in die stoel gezeten... Hoeveel verhalen heeft hij al gehoord...Als je daar over begint na te denken en te fantaseren... prachtig!
    En niet alleen het stoelverhaal. De stoel zelf is supermooi met dat blauw! Je mag fier zijn op je werk!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtig! Ik heb ook zo'n stoel: http://gerhildemaakt.wordpress.com/2013/10/22/afscheid-nemen/. Weet alleen niet hoe ik aan opnieuw bekleden zou moeten beginnen ...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Het verhaal over het leven van deze stoel is prachtig! Goed dat je het eens opschreef, want over 47 jaar zou men misschien het begin niet meer weten hé!
    Geniet in jullie leeshoekje!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Een prachtig verhaal, dit stoelverhaal! En wat een prachtige stoel is het zeg, mooie kleur hout. En respect voor het bekleden.. ik geloof meteen dat dat een hele klus is geweest. Maar meer dan waard.. geniet van de stoel.. ^_^

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Veel plezier met de stoel, hij is prachtig, net als het verhaal erbij.

    Mijn ouders trouwden een jaar eerder en ook die meubels staan nog op zolder, prachtig spul maakten ze toen!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Prachtig !! Wat een mooi verhaal toch weer!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. geweldig!! Een stoel met geschiedenis, lijkt me geweldig om in te dagdromen. Geniet ervan!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ohh...wat een mooi verhaal heb je over het leven van de stoel geschreven, werd er echt door gepakt.
    En dat je schoonvader die prachtige nieuwe leuningen heeft gemaakt...fijn hoor.
    Dat ie nu aan 'n vijfde leven is begonnen...een degelijke fabrikaat Topform!
    Veel zit- en genietplezier:)
    lieve groet,
    Letty/Elle-Bee

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Amai, proficiat met je engelengeduld! Maar het resultaat mag er zijn. Wat een prachtige stoel en nog oneindig veel mooier dankzij zijn geschiedenis.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Prachtig....ik hoop dat nog veel meubelstukken op deze manier bewaard gaan worden.
    Goed gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Mooi zo'n familiestuk dat met zoveel liefde wordt behandeld! Ik heb ook nog een paar meubelstukken van mijn grootouders die ik nooit weg wil doen. Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat mooi toch zo'n stoel met een verhaal! Ik hoop dat ie nog jaren in de family blijft! Hij staat er in ieder geval prachtig bij, bij jullie beneden! Dikke knuffels!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat een leuk en mooi verhaal. Mijn manlief is ook van 1967.....:-) Goed jaar! En knap gedaan hoor, zo'n stoel bekleden!

    Groetjes van Ellebel

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Prachtig verhaal! Ik heb net vandaag op instagram een soort gelijk verhaal over mij keuken stoelen gezet. Mijn kinderen zijn de 5e (of misschien wel 6e) generatie die op die stoelen zitten elke ochtend. Prachtig zulke verhalen bij oude meubels. Mijn stoelen gaan in elk geval nooit meer weg!

    BeantwoordenVerwijderen